Han...<3

Asperger och anorexia matchar inte varandra speciellt bra. När man har as är man lite annorlunda jämfört med andra i sin ålder. Det här med kompisar och att umgås med andra är inte det lättaste, man måste anstränga sig för att få följa med andra på olika äventyr. Att läsa av ansiktsuttryck, kroppsspråk och att vara social med andra är ett stort handikapp. Det är lätt att det kan bli missförstånd eftersom saker som kanske är självklara för andra kan vara svårare att förstå för dom med asperger.

För något år sedan skrev eller pratade jag aldrig med någon människa som jag inte kände. Idag har jag modet till att skriva till folk via nätet, eller så kanske det bara handlar om viljan. Men så kommer vi till mitt problem… hur ska jag lägga upp det hela? Jag har iallafall varit iväg och fått hjälp med hur och vad man kan säga så att det ska vara lite lättare för mig, men det är verkligen ingen stor skillnad. Jag försöker hela tiden att bli vän med olika folk som verkar snälla. Men jag tror att jag blir för mycket… jag vet liksom inte när det räcker, jag har inte den spärren. Jag har också riktigt dåligt tålamod och jag vill gärna att man ska svara direkt, vilket gör att jag oftast blir för jobbig.

 Säger man inte saker rakt ut till mig är det inte säkert att jag förstår vad man menar. Jag önskar att man kunde ta och lära känna människor bara över en natt, så att folk märker att jag är helt annorlunda när man lär känna mig, än vad jag är chattandes vid datorn. Jag är då mycket lugnare och lättare att prata med.  Jag vet att jag kan träffa folk utanför skärmen också, men som sagt, det är lättare för mig att börja prata skrivandes även om jag oftast strular till det där.

Sedan har vi det här med min anorexia, har man det eller någon annan form av ätstörning är man även där det svarta fåret i omgivningen. Att tacka nej så fort någon frågar om man vill äta eller smaka något tycker folk är konstigt. Så att både ha ätstörning och en diagnos som försvårar umgänge är inge vidare. Frågar man efter tips på saker man kan göra med andra är det oftast något ätbart med i bilden, ta en fika på Stan, filmkväll med godis, baka något, träna eller varför inte gå på bio med en massa gotta etc. Gaahh jag blir galen!! Tänk om min dröm en dag skulle bli till verklighet? Tänk om det skulle dyka upp en underbar pojkvän som trollar bort min sjukdom? Skulle hansäga att han gillar mig så skulle jag tvinga i mig en kaka bara för att få ha någon att hålla om… jag lovar! 

 

 
#1 / / Anna Nilsson:

Tycker du är så stark! <3 Finns alltid om du vill prata eller nåt! <3

Svar: Tack snälla du!! <3
Fanny Hägglund

#2 / / Jenny:

Mosters älskade tjej<3